Referat årsmöte 2015-03-02

Jönköpings Civilförsvarsförening har haft årsmöte på räddningstjänsten 2015-03-02

Mötet inleds med en föreläsning av Tobias Karlsson, ansvarig i ledningen FRG Bergslagens Räddningstjänst, på temat FRG-insatser vid branden i Västmanland i augusti 2014.

Som bakgrund visade han på organisationen av räddningsförbundet, omfattande 6 kommuner med 85 000 invånare i 2 län.(Kristinehamn,Bofors,Filipstad,Degerfors, Karlskoga,Hällefors). Branden berörde ett område stort som 22.000 fotbollsplaner att i sin tur jämföras med storbranden i Tiveden 2008( 700 fotbollsplaner). 90 mil brandslang lades ut. Från kvällen  31/7 utbredde sig branden dag för dag först inom Sala Kommun från 150 ha till mest 14000 ha 13/8 efter flygets vattenbombning.Branden spred sig med dubbel orkanstyrka under denna tid.Brandmännen arbetade i första ledet brandsläckningen.Där bakom fanns en stor organisation av FRG,ledningscentral med IT-kunniga organiserades,tjänstgöringslistor upprättades,packningslistor sammanställdes,väskor packades,västar,tält,liggunderlag,sjukvårdsmateriel,presenningar,batterier,hyrbilar,släp.drivmedel,,bilar ordnades fram,massor med saker skänktes,mat till människor, och djur,(inkl. visst omhändertagande),barnkläder,gosedjur,drycker, 10 personer jobbade heltid för att ta hand om alla gåvor som strömmade in,sovsalar med sänglinne iordningställdes för skiftestjänstgörande och lokalbefolkningen tog hand om tvätten.Det som inte gick åt har man efteråt skänkt till välgörande ändamål,avbrända träd rensas nu och alla brandslangar är vid det här laget inplockade.

Som viktiga erfarenheter betonas betydelsen av att föra loggbok,att sköta sociala medier för information och att hejda felaktig ryktesspridning samt kunna hantera människors välvilja och urvalet av personer till olika insatser. Totalt beräknades kostnaderna  uppgå till 1 miljard kronor.

Vi tackar Tobias Karlsson för denna intressanta redogörelse.Efter frågestunden smakar det gott med smörgåstårta,kaffe och kaka. Därefter vidtager sedvanliga årsmötesförhandlingar och konstituerande styrelsemöte.

Den nya styrelsen består av :

David Wibeck ordförande,Tommy Torbe vice ordf,Rolf Janalm kassör,Monika Hörberg sekr, Christer Eriksen,Kicki Dienus,Leena Nordangård, Carina Lööw ledamöter ,Sören Lyck, Lennart Adolfsson,Tina Pedersen revisorer, Ingela Alkanius,Katja Reilly,Sixten Johansson valberedning